Projekt WIE "Różnie świat odczuwamy, ale dobrą zabawę mamy. Autystycy są wśród nas" Edukacja Dzielnicy Wawer Warszawa

Dzielnica Wawer

Przedszkole nr 338 „Sosnowa Stacyjka”

  • Tłumacz migowy

Projekt WIE "Różnie świat odczuwamy, ale dobrą zabawę mamy. Autystycy są wśród nas"

W II semestrze grupa VII i VIII realizowały projekt "Różnie świat odczuwamy, ale dobrą zabawę mamy. Autystycy są w śród nas". Projekt otrzymał dofinansowanie w ramach Warszawskich Inwestycji Edukacyjnych. Celem Projektu było kształtowanie postaw otwartości, dialogu i akceptacji różnorodności. Zamierzeniem projektu było  uświadomienie dzieciom różnic w odbieraniu i przetwarzaniu bodźców zewnętrznych przez  ludzi, stwarzanie im okazji do różnych doznań sensorycznych angażujących  zmysły ( wzrok, słuch, węch, smak, dotyk) oraz stworzenie w salach przedszkolnych miejsca do wyciszenia w przypadku przebodźcowania. Ważnym zadaniem było także  kształtowanie świadomości i popularyzowanie wiedzy na temat potrzeb edukacyjnych i emocjonalnych osób w spektrum autyzmu oraz kształtowanie postawy szacunku i akceptacji dla osób w spektrum autyzmu i zespołem Aspergera.

Dzieci w ramach projektu realizowały różne aktywności:

  • Zajęcia wprowadzające „Nasze zmysły”;
  • Zajęcia pt. „Budowa ciała człowieka”;
  • Wycieczka do Sali zabaw „Sensorysie” i udział w zajęciach pt. „Sielanka” w labiryncie sensorycznym;
  • Wycieczka do Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Warszawskiego na zajęcia „W labiryncie zmysłów”;
  • Zajęcia sensoplastyki prowadzone przez p. Marzenę Banię;
  • Wykonanie mydełek zapachowych na Dzień Mamy;
  • Zorganizowanie wystawy zabawek sensorycznych wykonanych przez dzieci i rodziców;
  • Stworzenie gazetki tematycznej w holu przedszkola z okazji Światowego Dnia Autyzmu;
  • Stały dostęp dla dzieci do „domku wyciszenia” zaaranżowanego w sali naszej grupy.
  • Cykliczny trening uważności z kontrolą oddechu przy muzyce relaksacyjnej oraz bajkach na wyciszenie (w oparciu o książki „Uważność i spokój żabki”, „Jesteś kimś wyjątkowym” M. Brody, serię o „Jednorożcu Guciu” i inne publikacje z zakresu mindfulness);
  • Zajęcia pobudzające różne zmysły (wzrok, słuch, dotyk, węch i smak) z wykorzystaniem zabawek sensorycznych, paneli świetlnych, ścieżki sensorycznej, instrumentów, nagrań z odgłosami otoczenia i głosami ptaków, mgiełek zapachowych, ziół i przypraw, memo słuchowe i dotykowe);
  • Wykonanie pracy technicznej „Mój kosmos” – wykorzystanie różnorodnych materiałów, technik, tworzyw do stworzenia swojego świata w pudełku. Prezentacja prac w holu przedszkola.
  • Zajęcia kulinarne „Jadalny obraz” – próbowanie smaków różnych owoców.
  • „Kij deszczowy” – wykonanie instrumentu imitującego odgłos padającego deszczu.
  • Wykonanie plakatów: „Dźwięki, które lubimy i nas relaksują” , „Dźwięki, które nas bardzo denerwują”, „Różne smaki mamy – pyszne potrawy zjadamy”.
  • Zabawy słuchowe z wykorzystaniem BUMBUM Rurek, dzwonków diatonicznych naciskanych – trening słuchowy.
  • Wykonanie butelki sensorycznej z wykorzystaniem drobnych elementów, cekinów, brokatu, gliceryny.
  • „Pudełko sensoryczne” – stworzenie pudełka z różnego rodzaju zabawkami sensorycznymi – gniotki, klepsydry, itp.
  • „Memory słuchowe” , „Memory zapachowe” – samodzielnie wykonanie gier z wykorzystaniem pojemniczków po jajkach z niespodzianką do zabawy w kąciku sensorycznym.