Projekt WIE "Różnie świat odczuwamy, ale dobrą zabawę mamy. Autystycy są wśród nas"
W II semestrze grupa VII i VIII realizowały projekt "Różnie świat odczuwamy, ale dobrą zabawę mamy. Autystycy są w śród nas". Projekt otrzymał dofinansowanie w ramach Warszawskich Inwestycji Edukacyjnych. Celem Projektu było kształtowanie postaw otwartości, dialogu i akceptacji różnorodności. Zamierzeniem projektu było uświadomienie dzieciom różnic w odbieraniu i przetwarzaniu bodźców zewnętrznych przez ludzi, stwarzanie im okazji do różnych doznań sensorycznych angażujących zmysły ( wzrok, słuch, węch, smak, dotyk) oraz stworzenie w salach przedszkolnych miejsca do wyciszenia w przypadku przebodźcowania. Ważnym zadaniem było także kształtowanie świadomości i popularyzowanie wiedzy na temat potrzeb edukacyjnych i emocjonalnych osób w spektrum autyzmu oraz kształtowanie postawy szacunku i akceptacji dla osób w spektrum autyzmu i zespołem Aspergera.
Dzieci w ramach projektu realizowały różne aktywności:
- Zajęcia wprowadzające „Nasze zmysły”;
- Zajęcia pt. „Budowa ciała człowieka”;
- Wycieczka do Sali zabaw „Sensorysie” i udział w zajęciach pt. „Sielanka” w labiryncie sensorycznym;
- Wycieczka do Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Warszawskiego na zajęcia „W labiryncie zmysłów”;
- Zajęcia sensoplastyki prowadzone przez p. Marzenę Banię;
- Wykonanie mydełek zapachowych na Dzień Mamy;
- Zorganizowanie wystawy zabawek sensorycznych wykonanych przez dzieci i rodziców;
- Stworzenie gazetki tematycznej w holu przedszkola z okazji Światowego Dnia Autyzmu;
- Stały dostęp dla dzieci do „domku wyciszenia” zaaranżowanego w sali naszej grupy.
- Cykliczny trening uważności z kontrolą oddechu przy muzyce relaksacyjnej oraz bajkach na wyciszenie (w oparciu o książki „Uważność i spokój żabki”, „Jesteś kimś wyjątkowym” M. Brody, serię o „Jednorożcu Guciu” i inne publikacje z zakresu mindfulness);
- Zajęcia pobudzające różne zmysły (wzrok, słuch, dotyk, węch i smak) z wykorzystaniem zabawek sensorycznych, paneli świetlnych, ścieżki sensorycznej, instrumentów, nagrań z odgłosami otoczenia i głosami ptaków, mgiełek zapachowych, ziół i przypraw, memo słuchowe i dotykowe);
- Wykonanie pracy technicznej „Mój kosmos” – wykorzystanie różnorodnych materiałów, technik, tworzyw do stworzenia swojego świata w pudełku. Prezentacja prac w holu przedszkola.
- Zajęcia kulinarne „Jadalny obraz” – próbowanie smaków różnych owoców.
- „Kij deszczowy” – wykonanie instrumentu imitującego odgłos padającego deszczu.
- Wykonanie plakatów: „Dźwięki, które lubimy i nas relaksują” , „Dźwięki, które nas bardzo denerwują”, „Różne smaki mamy – pyszne potrawy zjadamy”.
- Zabawy słuchowe z wykorzystaniem BUMBUM Rurek, dzwonków diatonicznych naciskanych – trening słuchowy.
- Wykonanie butelki sensorycznej z wykorzystaniem drobnych elementów, cekinów, brokatu, gliceryny.
- „Pudełko sensoryczne” – stworzenie pudełka z różnego rodzaju zabawkami sensorycznymi – gniotki, klepsydry, itp.
- „Memory słuchowe” , „Memory zapachowe” – samodzielnie wykonanie gier z wykorzystaniem pojemniczków po jajkach z niespodzianką do zabawy w kąciku sensorycznym.